INFORMACJA O
PRZEBIEGU I FORMACH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH DOTYCZĄCYCH PRZYJĘCIA GMINNEGO
PROGRAMU REWITALIZACJI DLA GMINY KLUCZE.
INFORMACJA O PRZEBIEGU I FORMACH KONSULTACJI
SPOŁECZNYCH DOT. PRZYJĘCIA GMINNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI DLA GMINY KLUCZE.
Proces
konsultacji społecznych projektu Gminnego Programu Rewitalizacji rozpoczęło
opublikowanie stosownej informacji na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz
stronie BIP przez Wójta Gminy Klucze. Pozostaje w zgodzie z postanowieniami art.
6 ustawy z dn. 9 października 2015 r. o rewitalizacji.
Do
informacji o rozpoczęciu konsultacji dołączono projekt dokumentu. Równocześnie
ustalono terminy i formy konsultacji:
- ·
19 grudnia 2016 r. – spotkanie z grupami przedstawicielskimi (sektor
społeczny / organizacje pozarządowe),
- ·
4 stycznia 2017 r. – spotkanie z grupami przedstawicielskimi (sektor
gospodarczy / przedsiębiorcy),
- ·
10 stycznia 2017 r. – spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami.
Spotkania
konsultacyjne prowadził przedstawiciel Wykonawcy Gminnego Programu
Rewitalizacji. Przebiegały one zgodnie z następującym scenariuszem:
- ·
Przywitanie interesariuszy,
- ·
Przedstawienie głównych założeń rewitalizacji,
- ·
Przedstawienie deficytów społecznych, gospodarczych, środowiskowych,
przestrzenno-funkcjonalnych i technicznych, zdiagnozowanych w obszarze rewitalizacji,
- ·
Przedstawienie i omówienie poszczególnych działań inwestycyjnych i
projektów miękkich,
- ·
Dyskusja nad projektem,
- ·
Informacja o sposobie przesyłania uwag dot. Programu.
Spotkania
prowadzone było w języku zrozumiałym, z wykorzystaniem prezentacji
multimedialnej.
PRZEBIEG
KONSULTACJI
1)
Spotkanie konsultacyjne z grupami przedstawicielskimi (przedstawiciele
organizacji pozarządowych)
Miejsce i
termin spotkania: 19 grudnia 2016 r., Pustynne Centrum Informacji w Urzędzie
Gminy Klucze.
Liczba
uczestników: 27 osób
W trakcie
spotkania zgłoszono propozycję uwzględnienia w projekcie gminnego programu
rewitalizacji:
- ·
zadania nakierowanego na stworzenie w obszarze rewitalizacji strefy
rozwoju turystycznego, zawierającej elementy infrastrukturalne, m.in.
uruchomienie drezyny kolejowej na niewykorzystywanych torach kolejowych
między osiedlem Klucze-Osada, a miejscowością Jaroszowice (inwestor
prywatny) – projekt został uwzględniony w Programie, jako uzupełnienie działań
na rzecz poprawy warunków rozwoju turystycznego, prowadzonych przez Gminę
(rozwój gospodarczy).
- ·
wykorzystania budynku Dworku Dietla na potrzeby biblioteki – w związku z
charakterem budynku i jego centralną lokalizacją zdecydowano o
wykorzystaniu budynku dla celów stworzenia Centrum Społecznego.
2)
Spotkanie konsultacyjne z grupami przedstawicielskimi (przedsiębiorcy)
Miejsce i
termin spotkania:4 stycznia 2017 r. r., Pustynne Centrum Informacji w Urzędzie
Gminy Klucze.
Liczba
uczestników: 38 osób
- ·
W trakcie spotkania kontynuowano dyskusję na temat wyznaczenia w obszarze
rewitalizacji terenów dedykowanych rozwojowi turystycznemu,
- ·
Zgłoszono poprawki odnośnie działania, dotyczącego modernizacji części
wspólnych budynków wielorodzinnych.
3)
Spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami
Miejsce i
termin spotkania: 19 grudnia 2016 r., Pustynne Centrum Informacji w Urzędzie
Gminy Klucze.
Liczba
uczestników: 39 osób
W trakcie
spotkania poruszono temat formy prawnej instytucji, prowadzącej działalność w
Dworku Dietla. Przyjęto, że docelowo powinna to być instytucja ekonomii
społecznej, tworzona przez Gminę (możliwa współpraca z inną JST), co pozwoli
połączyć rozwój funkcji społecznej ze zmniejszeniem bezrobocia w obszarze
rewitalizacji.
4)
Uwagi w postaci elektronicznej i papierowej:
W trakcie
trwania konsultacji, zgłoszono w formie uwag 2 dodatkowe projekty. W związku z
tym, że obydwa projekty wpływają na zmniejszenie zdiagnozowanych w obszarze
rewitalizacji deficytów, zdecydowano o uwzględnieniu ich w Gminnym Programie
Rewitalizacji.
PROJEKT |
NAZWA ZADANIA |
Podmiot odpowiedzialny |
Centrum Wsparcia i Terapii Osób Niepełnosprawnych i
Ich Rodzin
w
Kluczach |
Zakres
rzeczowy projektu wraz z opisem, w jaki sposób działania zaplanowane w
projekcie przyczynią się do realizacji celów Programu |
Centrum
Wsparcia i Terapii Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin będzie mieścić się w
istniejącym już budynku Zespołu Szkół w Kluczach. Zaprojektowano przebudowę
przedmiotowego obiektu wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynku na cele
placówki pobytu z mieszkaniami wspomaganymi dla osób niepełnosprawnych. Na wyżej
wymienioną inwestycję uzyskano pozwolenie na budowę wydane przez Starostę
Olkuskiego o nr 671/2016 z dnia 05.10.2016 r. Program funkcjonalno – przestrzenny zlokalizowany został na 3
kondygnacjach (piwnice, parter, piętro). Dojście z zewnątrz budynku
usytuowane będzie na dodatkowym poziomie, a w celu pokonania ww. poziomów
zaprojektowano dwa dźwigi osobowe obsługujące wszystkie kondygnacje oraz
spełniające wymagania dla osób niepełnosprawnych poruszających się na
wózkach. W celu
umożliwienia dostępu dla osób niepełnosprawnych zaprojektowano przebudowę
głównego wejścia oraz podniesienie poziomu tarasu wejściowego, przebudowę
schodów wejściowych i budowę pochylni. Przebudowane będzie również wejście
budynku od strony ogrodu, gdzie zaplanowano podniesienie poziomu terenu
(pochylnie terenowe) oraz schody. Na
pierwszym piętrze będą się mieściły mieszkania wspomagane, które będą
wyposażone w podstawowy program przeznaczony dla osób niepełnosprawnych.
Nadzór nad podopiecznymi będą sprawować opiekunowie, dla których przeznaczony
będzie osobny pokój. Na
parterze będzie się mieściła część gabinetowa, administracyjna, pracownie terapeutyczne,
sale wielofunkcyjne oraz zaplecze higieniczno –
sanitarne i techniczne. W
piwnicach będzie się znajdowało zaplecze gastronomiczne, a także sale
terapeutyczne oraz zaplecze higieniczno –
sanitarne, socjalne i techniczne. Otocznie
budynku również będzie poddane modernizacji, mianowicie: dojścia, dojazdy,
place manewrowe oraz miejsca postojowe. Będzie zaprojektowany ogród multisensoryczny, w którym będą znajdowały się ścieżki,
elementy małej architektury (m.in. ławki, siłownia zewnętrzna, wodotrysk –
fontanna) i zieleni oraz urządzenia wspomagające rozwój sensoryczny i
emocjonalny użytkowników. |
Lokalizacja |
Klucze,
Osada 15 |
Szacowana
wartość z podaniem źródeł finansowania (krajowe środki publiczne, EFRR, EFS,
FS, środki prywatne, środki z innych źródeł) |
Szacowana
wartość projektu: 7 700 000 pln EFRR –
5 775 000 pln PFRON –
1 800 000 pln Środki
prywatne – 125 000 pln |
Prognozowane
rezultaty wraz ze sposobem ich oceny w odniesieniu do celów rewitalizacji |
Centrum
Wsparcia i Terapii Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin będzie miało na celu
zapewnienie wielospecjalistycznej opieki dla osób niepełnosprawnych lub
zagrożonych niepełnosprawnością oraz wykazujących dysfunkcje w rozwoju
psychoruchowym i społecznym, od chwili urodzenia aż do późnej starości.
Obecnie nie istnieje placówka gwarantująca bezpłatną pomoc wcześniakom,
dzieciom z dysfunkcjami psychoruchowym i społecznymi (taką pomoc otrzymują
jedynie dzieci, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub opinię o
wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka). W związku z powyższym planowane są dla
tych osóbkompleksowe działania profilaktyczne,
diagnostyczne, leczniczo – rehabilitacyjne, zajęcia socjoterapeutyczne,
terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne (zajęcia
indywidualne i grupowe dla dzieci niepełnosprawnych, dzieci zagrożonych
niepełnosprawnością, dzieci wykazujących dysfunkcje w rozwoju psychoruchowym
i społecznym). Również osoby niepełnosprawne, które zakończyły obowiązek,
szkolny (obowiązek nauki 24-25 lat) mają problem z dostępem do
fachowej, wielodyscyplinarnej pomocy, zwłaszcza osoby z głęboką
niepełnosprawnością intelektualną. Warsztaty Terapii Zajęciowej działające na
naszym terenie mają ograniczoną liczbę miejsc i niestety większość osób
niepełnosprawnych po zakończeniu procesu edukacji pozostaje w domach, nie
mając dostępu do specjalistycznych zajęć. Dla tych właśnie osób planujemy
zorganizować dzienną opiekę oferującą oddziaływania terapeutyczne
zapewniające podtrzymywanie nabytych umiejętności podczas dotychczasowego
procesu kształcenia, utrzymywanie optymalnego stanu psychofizycznego,
samodzielności i aktywności, niedopuszczenie do pogłębiania się
dysfunkcji. Osoby
niepełnosprawne po osiągnięciu pełnoletniości obecnie pozbawione są
możliwości prowadzenia samodzielnego i niezależnego życia. Wiele z nich, o
ile stworzy się im odpowiednie warunki mieszkaniowe i zapewni minimalne
niezbędne wsparcie, są w stanie prowadzić samodzielne życie. Wychodząc
naprzeciw tym trudnościom chcemy zorganizować dla nich mieszkania wspomagane,
stanowiące alternatywę dla pobytu w placówce zapewniającej całodobową opiekę.
Koszty utrzymania są dużo niższe niż w Domu Pomocy Społecznej, do którego te
osoby trafią, jeżeli nie zostaną stworzone mieszkania wspomagane. Przebudowa
budynku pozwoli na pomoc osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom w zakresie:
Głównym
celem są działania profilaktyczno –
prewencyjne zapewniające specjalistyczne wsparcie dla osób
niepełnosprawnych, zagrożonych niepełnosprawnością oraz dla osób z
dysfunkcjami występującymi we wszystkich sferach rozwoju. Zajęcia będą miały
charakter indywidualny i grupowy, dostosowane będą do indywidualnych potrzeb
beneficjentów. Wczesne objęcie opieką przyczyni się do rozwoju poznawczego,
społecznego, emocjonalnego czy ruchowego. Planowane jest objęcie wsparciem
kobiet w ciąży spodziewających się narodzin dziecka niepełnosprawnego lub
zagrożonego niepełnosprawnością w oparciu art. 4 i 8 ustawy o wsparciu kobiet
w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. 2016, poz.1860).
Dzienna
opieka skierowana jest do osób niepełnosprawnych, przeznaczone jest dla
dzieci, młodzieży i osób dorosłych z upośledzeniem umysłowym, w tym
także
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które to osoby nie znajdują pomocy w
placówkach lub pomoc ta nie jest wystarczająca. W
szczególności skierowana jest do osób z głęboką niepełnosprawnością, które po
zakończeniu obowiązku nauki (obowiązku szkolnego) nie są objęte
specjalistyczną opieką. Proponowane formy terapii dadzą możliwość nabywania,
rozwijania i podtrzymywania umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w
codziennym życiu, wpłyną pozytywnie na rozwój psychoruchowy, społeczny,
emocjonalny i poznawczy, umożliwią poprawę jakości życia osób
niepełnosprawnych.
Rodziny
podopiecznych – niepełnosprawnych będą mogły korzystać z profesjonalnego
wsparcia psychologicznego. Psycholog będzie oferował wsparcie indywidualne i
grupowe (poprzez stworzenie grup wsparcia dla rodziców i opiekunów). Będzie
on również oferował pomoc w uzyskiwaniu świadczeń ze stosownych instytucji.
Podopieczni – niepełnosprawni będą diagnozowani pełną baterią testów
psychologicznych.
(osoby,
które ukończyły 18 rok życia). Mieszkania
wspomagane są formą wsparcia zastępującą pobyt w placówce zapewniającej
całodobową opiekę i zapewniają warunki samodzielnego funkcjonowania w
środowisku, w integracji ze społecznością lokalną. Pod nadzorem
opiekuna osoby niepełnosprawne będą nabywały i podtrzymywały posiadany poziom
sprawności w zakresie samoobsługi, będą uczyły się wykonywania czynności
praktycznych niezbędnych w codziennym
życiu
(np. pranie, gotowanie, sprzątanie, korzystanie z urządzeń elektrycznych),
nauczą się gospodarować czasem wolnym. Powstanie mieszkań przyczyni się
do wyrównania szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie samodzielnego
życia, a w szczególności samodzielnego mieszkania Rezultaty: Dzięki tak
szerokiemu spektrum działania, placówka będzie efektywnie
wykorzystywana i zabezpieczy potrzeby społeczności lokalnej na wiele
lat. Obejmie wsparciem osoby niepełnosprawne, osoby zagrożone
niepełnosprawnością oraz osoby z dysfunkcjami rozwojowymi, a także ich
rodziny. Patrząc w
przyszłość, chcemy zapewnić poczucie bezpieczeństwa rodzinom dzieci
niepełnosprawnych oraz rozwiać ich obawy przed sytuacją w której sami nie
będą się mogli już zająć swoimi pociechami. Jest to istotne z punktu widzenia
nie tylko rodzin podopiecznych, ale również całej regionalnej społeczności. |
I. OGÓLNE DANE PRZEDSIĘWZIĘCIA |
||||||||
Jurajskie drezyny rowerowe |
||||||||
Zakład Produkcyjno
–Handlowy „ALDAN” Aleksander Kałwa ul. Kolejowa 1 c 32 -310 Jaroszowiec |
||||||||
Gmina Klucze |
||||||||
Instytucja publiczna |
Przedsiębiorca – podmiot
gospodarczy X |
|||||||
Mieszkaniec/mieszkańcy grupa nieformalna
|
Organizacja pozarządowa lub inne podmioty zrównane z nimi ustawą
o działalności pożytku publicznego i wolontariacie |
|||||||
Imię i nazwisko |
Telefon |
e-mail |
||||||
Aleksander Kałwa |
604243719 |
aldan@onet.pl |
||||||
II. CHARAKTERYSTYKA
PRZEDSIĘWZIĘCIA |
||||||||
6. Lokalizacja, miejsce przeprowadzenia przedsięwzięcia (adres lub obręb i nr działki) |
Jaroszowiec, działka nr |
|||||||
7. Zakres realizowanych zadań podmiotu realizującego
(opis planowanych do podjęcia zadań i działań) |
Wykorzystanie istniejącej bocznicy
kolejowej do stworzenia atrakcji turystycznej w formie drezyn rowerowych.
Trasa kolejowa przebiegać będzie przez teren Jaroszowca i Klucz- Osady, ok. 6
km. W ramach realizacji zadania planuje się uruchomienie stacyjki do obsługi
turystów z bufetem oraz punktem informacji turystycznej. Dodatkowo planuje
się stworzenie wypożyczalni rowerów, kijów do nordic
walkingu. |
|||||||
8. Zakres realizowanych zadań partnera/ów przedsięwzięcia (opis planowanych do podjęcia zadań i działań) – w przypadku realizacji przedsięwzięcia przez więcej niż 1 podmiot |
Uruchomienie Gminnego Centrum
Informacji Turystycznej |
|||||||
9. Prognozowane rezultaty przedsięwzięcia
(bezpośrednie efekty po zakończeniu przedsięwzięcia) |
- Zwiększenie oferty turystycznej - stworzenie miejsca rekreacji dla
turystów i mieszkańców Gminy, - promocja Gminy Klucze, w
szczególności Pustyni Błędowskiej |
|||||||
10. Sposób oceny i zmierzenia rezultatów
(efektów) przedsięwzięcia (np. raport, sprawozdanie, protokół,
itp.) |
- protokoły odbioru |
|||||||
11. Wskazanie zgodności przedsięwzięcia z celami Programu Rewitalizacji
Gminy Klucze na lata 2016-2026 (należy wpisać cele wymienione w Załączniku nr 1 do zasad składania wniosków) |
Realizacja celu / kierunku rewitalizacji: Cel 2: Poprawa jakości przestrzeni publicznej
Kierunek 2: Uwzględnienie potrzeby
ochrony środowiska w sposobie organizacji przestrzeni publicznej |
|||||||
12. Terminy realizacji przedsięwzięcia (termin w latach, maksymalnie do 2026) |
2018 - 2020 |
|||||||
III. PLANOWANE FINANSOWANIE
PRZEDSIĘWZIĘCIA |
||||||||
|
KWOTA |
% UDZIAŁ W CAŁOŚCI KOSZTÓW |
||||||
13. Ogólny (orientacyjny) koszt realizacji |
300 000,00 |
100 % |
||||||
14. W tym wysokość środków prywatnych: |
||||||||
14.1. Środki finansowe |
150 000,00 |
50 % |
||||||
14.2. Praca własna/wkład rzeczowy |
|
|
||||||
15. Wysokość środków publicznych: |
||||||||
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
150 000,00 |
50 % |
||||||
Europejski Fundusz Społeczny |
|
|
||||||
15.2. Dotacje z innych źródeł publicznych, w tym
m.in. (budżet gminy, budżet powiatu, budżet województwa, budżet państwa) |
|
|
||||||
15.3. Inne (wymienić): · ………………………..… · ………………………….. · …………………………… |
|
|
||||||
IV. OBECNY STAN ZAAWANSOWANIA
PRZEDSIĘWZIĘCIA |
||||||||
16. Stopień zaawansowania przygotowania przedsięwzięcia. |
Koncepcja |
|||||||
|
|
|
|
|
|